Gå till dig själv.
Hur viktigt är det att ditt första intryck av en webbplats ger en seriös och professionell bild av företaget när du ska handla något? I ett allt hårdare webbklimat – där konkurrenten bara är ett knapptryck bort – måste det första intrycket göra avtryck! Här ger vi 5 nycklar för en säljande webb.
1. Korta laddningstider
Människor är otåliga överlag och bara ett par sekunders väntetid ger ett dåligt intryck. Samtidigt ökar det risken att besökaren lämnar sidan.
Bilder, filmer och annan grafik kan bidra till längre laddningstider, så tänk på att komprimera dem så mycket som möjligt och anpassa dem till den enhet som besökaren använder.
2. Sidan MÅSTE vara responsiv
Statistik visar att 2019 var första året då svenska folket surfar mer på mobilen än på datorn. Därför måste du se till att webbplatsen fungerar lika bra på mobil som dator. Gör den inte det riskerar du att tappa väldigt många potentiella kunder.
3. Certifiera webbplatsen med SSL
Ett SSL-certifikat ser till att informationen krypteras. Tidigare har det främst varit viktigt för e-handeln, men nu för tiden är det en standard och nödvändighet för alla webbplatser. Inte minst ur säkerhetssynpunkt och för att göra användaren säker på att hens uppgifter behandlas korrekt. Webbplatser med ett aktivt SSL-certifikat markeras som ”säkra” i webbläsaren med en låsikon, medan de som saknar certifikatet visas som ”inte säker”. Dessutom är det en av aspekterna som avgör hur högt man hamnar på Google-sökningar.
4. Skapa nytt intressant innehåll
Låt inte din sida bli för statisk. Den måste uppdateras kontinuerligt – av flera anledningar. För det första är det alltid kul för en besökare att se att det händer något på företaget. Äldre nyheter ger inget bra intryck. Dessutom upptäcker Google automatiskt om man skapar nya sidor på sajten, vilket är positivt för rankningen. Det gäller också att tänka på att använda termer som man tror att folk söker på – såväl i rubriker som i löpande text. Då finns chansen att man hamnar högre upp i sökningar. Detsamma gäller om man har rörligt material på sidan. Statistik visar att rörligt material kan få besökare att stanna längre på sidan i jämförelse med till exempel statiska bilder.
5. Supertydligt första intryck
Visa din identitet med en kort introduktionstext samt någon bild eller video som representerar företaget.