Bloggarkiv

5 nycklar för en säljande webb

Gå till dig själv.
Hur viktigt är det att ditt första intryck av en webbplats ger en seriös och professionell bild av företaget när du ska handla något? I ett allt hårdare webbklimat – där konkurrenten bara är ett knapptryck bort – måste det första intrycket göra avtryck!
Här ger vi 5 nycklar för en säljande webb.

1. Korta laddningstider
Människor är otåliga överlag och bara ett par sekunders väntetid ger ett dåligt intryck. Samtidigt ökar det risken att besökaren lämnar sidan.
Bilder, filmer och annan grafik kan bidra till längre laddningstider, så tänk på att komprimera dem så mycket som möjligt och anpassa dem till den enhet som besökaren använder.

2. Sidan MÅSTE vara responsiv
Statistik visar att 2019 var första året då svenska folket surfar mer på mobilen än på datorn. Därför måste du se till att webbplatsen fungerar lika bra på mobil som dator. Gör den inte det riskerar du att tappa väldigt många potentiella kunder. 

3. Certifiera webbplatsen med SSL
Ett SSL-certifikat ser till att informationen krypteras. Tidigare har det främst varit viktigt för e-handeln, men nu för tiden är det en standard och nödvändighet för alla webbplatser. Inte minst ur säkerhetssynpunkt och för att göra användaren säker på att hens uppgifter behandlas korrekt. Webbplatser med ett aktivt SSL-certifikat markeras som ”säkra” i webbläsaren med en låsikon, medan de som saknar certifikatet visas som ”inte säker”. Dessutom är det en av aspekterna som avgör hur högt man hamnar på Google-sökningar.

4. Skapa nytt intressant innehåll
Låt inte din sida bli för statisk. Den måste uppdateras kontinuerligt – av flera anledningar. För det första är det alltid kul för en besökare att se att det händer något på företaget. Äldre nyheter ger inget bra intryck. Dessutom upptäcker Google automatiskt om man skapar nya sidor på sajten, vilket är positivt för rankningen. Det gäller också att tänka på att använda termer som man tror att folk söker på – såväl i rubriker som i löpande text. Då finns chansen att man hamnar högre upp i sökningar. Detsamma gäller om man har rörligt material på sidan. Statistik visar att rörligt material kan få besökare att stanna längre på sidan i jämförelse med till exempel statiska bilder.

5. Supertydligt första intryck
Visa din identitet med en kort introduktionstext samt någon bild eller video som representerar företaget.

Publicerad i Webb

Vad är receptet för framgångsrik marknadsföring?

För oss är svaret enkelt. För att lyckas med marknadsföring ska du tänka hållbar kommunikation. Eller content marketing, som en del kallar det.

På Mediaspjuth jobbar vi med content marketing varje dag. En del av det vi skapar distribueras direkt till media, medan annat blir till nyhetsbrev, material på webb, inlägg i sociala medier eller rörlig film. Vad det har gemensamt är att det är hållbart och ska leda till försäljning eller synlighet.

Vad får jag ut av bra marknadsföring? Thomas Bergkvist, en av våra skribenter och projektledare, har svaret.
– Bra content bygger på ärlighet och kunskap från hjärtat. Allra bäst blir det när det är något som mottagaren vill ha eller behöver. Det du får ut är ett laddat varumärke som i slutändan gör att du får mer betalt för din vara eller tjänst.

Våra 5 tips för lyckad kriskommunikation

Våren 2020 slog covid-19 till med dunder och brak. För många organisationer och företag innebar det en stor kris. Men det krävs ingen pandemi för att det ska vara läge för kriskommunikation.

En kris kommer alltid olägligt. Och kan dyka upp precis när som helst. Arbetet med kriskommunikation blir riktigt bra om du redan innan har en organisation, som helst också har tränat på uppgiften. Att ha en utsedd och tränad krisgrupp innebär att ni snabbt är redo varje gång krissituationen är framme.

På Mediaspjuth har vi arbetat med kriskommunikation i över 20 år och bjuder här på 5 handfasta tips.

1. Agera offensivt!
Bestäm dig för att agera, du vinner alltid på att kommunicera när det är kris. Att dra täcket över huvudet och hoppas att det blåser över eller att någon annan löser problemet är inget bra alternativ. Att vara offensiv innebär att du bestämmer dig för att hitta lösningar på problem. Det är alltid en fördel att, i möjligaste mån, äga situationen.

2. Var snabb!
Samla omedelbart in information om läget. Gör en värdering om vad ni ska informera om och till vilka. Börja alltid med information internt. Bestäm också när den ska vara klar. Gå mot en deadline. Utgå ifrån att det finns stora vinster genom att snabbt komma ut med korrekt information.

3. Utgå från worst case scenario!
Förbered dig på det värsta. Tänk worst case. Men framför allt, tänk lösningar. Krishanteringen blir lättare om du är mentalt förberedd på att det kan gå riktigt illa.

4. Var tydlig!
Det är ytterst viktigt att vara tydlig. Undvik antaganden, svävande formuleringar och beskriv det faktiska läget. Eventuella bedömningar framåt ska göras på goda grunder. Annars är det bättre att meddela att ni återkommer med löpande information.

5. Se till att finnas där!
Oavsett hur tydlig, omfattande eller snabb du är med informationen kan du utgå ifrån att det kommer fler frågor. Vi människor är väldigt olika. En del nöjer sig med den information som ges, medan andra gärna vill höra en röst eller kanske få ställa följdfrågor. Respektera informationstörsten!

Vill du ha hjälp med kriskommunikation?
Kontakta oss på Mediaspjuth

Publicerad i Övrigt

Så skapar du bra content!

Hur min kommunikation genomslag? Pierre Henriksson, skribent och projektledare på Mediaspjuth, har lång erfarenhet och ger sina 3 bästa tips hur man skapar bra content.

1. Sätt på dig kundglasögonen!
En vanlig fallgrop är att man utgår från vad man själv vill nå ut med. Men det är långt ifrån säkert att dina viktigaste frågor internt är det som lockar dina kunders intresse. I stället bör du sätta dig i deras sits och fråga dig vad som är intressant för dem. Tänk alltid kundnytta!

2. Skapa content som ger effekt!
Bra content är sann, berör och leder till aktivitet. Ett enkelt tips är storytelling – att du bygger en dramaturgi på något som dina kunder känner till, vet om eller tror sig ha en bild av.

3. Var frekvent och konsekvent!
Tro inte att du är klar bara för att du har lyckats skapa content en gång. Se till att uppdatera ofta – och visa tydligt att det är du som är avsändare!

Vill du ha fler tips?
Kontakta oss på Mediaspjuth!

Light Dark